Landelijke leerpunten omgang constructieve veiligheid

In de herstelperiode na de Tweede Wereldoorlog zijn diverse nieuwe constructiemethodes gebruikt om hoogbouw te realiseren. Een betonbesparende methode was het gebruik van tralieliggers. Al deze hoogbouw is nu over de ‘ontwerpleeftijd’ heen zodat de vraag rijst wat een optimale lange termijn omgang is met deze constructies: versterken of sloop-nieuwbouw.

Sinds de planning voor een grote renovatie in 2017 worstelde Talis met de bepaling van de noodzakelijke constructieve sterkte voor instandhouding en verduurzaming van de hoogbouwappartementen Jerusalem in Nijmegen.

In 2024 heeft dit geleid tot een onderzoek, met Crisislab als penvoerder, naar wat nu precies wel en niet kan/moet als het gaat om de constructieve veiligheid van Jerusalem. Dit onderzoek werd begeleid door een klankbordgroep met landelijk erkende constructie(regelgeving)deskundigen.

De conclusies van het onderzoek waren onder andere dat een serie aan misverstanden over regelgeving en berekeningswijzen tot achteraf nodeloze zorgen heeft geleid.

In een separaat memo leggen we de belangrijkste misverstanden voor met de aanbeveling aan Talis om die landelijk te agenderen bij en via Aedes en bij het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO).

De memo kunt u hier downloaden.