Antwoorden minister I&M over oratie Helsloot

De minister van I&M heeft in antwoord op de kamervragen van de Groen Links fractie in de Eerste Kamer een opmerkelijk uitspraak gedaan: enerzijds moet de vraag of veiligheidsmaatregelen proportioneel zijn in de politieke discussie aan de orde komen, maar anderzijds denkt zij dat het ‘onwaarschijnlijk’ is dat burgers alleen proportioneel veiligheidsbeleid zouden willen.

De minister stelt letterlijk dat (HEK, nr. 32862, Wet basisnet):

De leden van de fractie van GroenLinks vragen van de regering een reactie op de stelling van prof. dr. I. Helsloot dat veiligheidsbeleid disproportioneel is als met hetzelfde geld elders meer mensenlevens gewonnen kunnen worden. In dat verband vragen zij tevens of bekeken is of het basisnet de beste investering is om mensenlevens te redden.

Risiconormen zijn het sluitstuk van het politieke debat over de maatschappelijke aanvaardbaarheid van risico’s. In de discussie over haalbaar en betaalbaar moet ook de vraag aan de orde komen of de veiligheidsmaatregelen al dan niet proportioneel zijn. Burgers, bedrijven en medeoverheden geven daarbij aan wat zij willen van het bestuur dat zij gekozen hebben.

Het is echter onwaarschijnlijk dat burgers willen dat de overheid alle “veiligheidseuro’s” besteedt aan dijkverzwaring en niets uittrekt voor verkeersveiligheid op de weg of op het spoor, omdat de kans en maatschappelijke gevolgen van deze risico’s relatief veel kleiner zijn dan bij overstromingen. Burgers willen hun risico’s over de volle breedte gedekt hebben met de polisvoorwaarden die ze samen hebben gekozen.

De leden van de GroenLinks-fractie vragen de regering tevens in te gaan op de stelling van prof. dr. I. Helsloot dat de ontwerpers van veiligheidsmaatregelen de pijn van de kosten niet voelen, en dat dit kan leiden/ vaak leidt tot disproportioneel veiligheidsbeleid.

Hoewel het wetsvoorstel en de bijbehorende basisnetregelgeving is vormgegeven door het Rijk, is het basisnet tot stand gekomen in nauw overleg met alle betrokken partijen. In het kader van basisnet zijn alle belanghebbende partijen uitvoerig betrokken bij de beleidsvoorbereiding, zijn de soms tegengestelde belangen zorgvuldig met elkaar afgewogen en zijn ter afsluiting een reeks bestuurlijke afspraken gemaakt. Het basisnet is dus ontworpen in overleg met en op basis van afspraken met gemeenten en vervoerders, waarbij beide partijen het opportuun hebben geacht om water bij de wijn te doen.

 

 



Nieuws

  • Twee reflectiedocumenten over de energietransitie
    Op 27-06-2024

    De bestuurlijke werkgroep BOVEN, die door Crisislab wordt ondersteund, heeft twee reflectiedocumenten voor lokaal bestuurders opgesteld m.b.t. de energietransitie. Het decentraal bestuur ervaart he...
    Lees meer >>

  • Regeldruk: over de rol van de overheid, zorgprofessio-nals en beroepsvereniging
    Op 21-06-2024

    Hans Smit, Ira Helsloot, Kees Kramers hebben voor Arts en Auto een opiniestuk geschreven over de administratieve last die alle verantwoordingsregels in de zorg met zich meebrengen. Deze zijn zorgprofe...
    Lees meer >>

  • Proportioneel veiligheidskader ProRail
    Op 10-06-2024

    ProRail heeft als uitvloeisel van haar missie en visie als kernresultaat benoemd ‘een veilig en betrouwbaar spoor’. De te behalen kernresultaten zijn verder geconcretiseerd in 7 strategische prior...
    Lees meer >>

  • Aankondiging: conferentie over de energietransitie
    Op 06-06-2024

    Op 27 juni a.s. organiseert het ministerie van EZK een internationale conferentie in de Sociëteit De Witte, Plein 24 Den Haag. Thema is de balans tussen risico’s en maatschappelijk belang van de...
    Lees meer >>

  • Handvat risicomanagement OO voor gemeenten
    Op 04-06-2024

    Het Kenniscentrum Ontplofbare Oorlogsresten ondersteunt gemeenten op verschillende wijzen in de omgang met ontplofbare oorlogsresten (OO). In opdracht van het kenniscentrum OO heeft Crisislab een h...
    Lees meer >>

  • De scheidrechterfunctie van de burgemeester
    Op 29-04-2024

    De burgemeester lijkt in onze waarneming steeds meer een nieuwe scheidsrechtersfunctie op veiligheidsgebied te krijgen. Het lijkt erop dat mede dankzij de regionalisering van vergunningverlening en ve...
    Lees meer >>

  • Proportioneel veiligheidsbeleid beweegbare bruggen
    Op 14-04-2024

    In opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen en de gemeente Rotterdam heeft Crisislab in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de veiligheid van beweegbare bruggen in Nederland....
    Lees meer >>

  • Naar risicogericht toezicht in Amsterdam
    Op 02-02-2024

    In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft Crisislab in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de organisatie van het toezicht op de horeca en evenementen. Meer precies hebben we gekeken hoe het huidige ...
    Lees meer >>

  • Risicobeoordeling UXO Noordzee
    Op 08-12-2023

    De bodem van de Noordzee is van groot belang voor Nederland, zowel voor het leggen van infrastructuur voor de energietransitie als voor zandwinning voor de kustbescherming. In de omgang met Ontplofb...
    Lees meer >>

  • Kennisdocument proportionele omgang Ontplofbare Oorlogsresten
    Op 21-11-2023

    De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft in oktober 2023 nieuw beleid vastgesteld voor de omgang met Ontplofbare Oorlogsresten (OO). De doelstelling van het beleid is zorg te dragen voor een eenduidig...
    Lees meer >>

  • Geen industrie is pas een risico!
    Op 24-10-2023

    Friso de Zeeuw en Ira Helsloot hebben in twee opinie-artikelen in de NRC en de Volkskrant de huidige te eenzijdige focus op de risico’s die industriële activiteiten onvermijdelijk met zich mee bren...
    Lees meer >>

  • Onderzoek brand NOM-woningen Arnhem
    Op 06-10-2023

    In opdracht van woningcorporatie Portaal heeft Crisislab een onderzoek uitgevoerd uit naar de brand in Arnhem die op 18 juni 2023 plaatsvond en waarbij vier woningen geheel zijn uitgebrand nadat in ee...
    Lees meer >>

Vorige Volgende