Hoeveel risico’s accepteren we voor een veilige energietransitie?
Nul risico bestaat niet, maar hoeveel risico zijn we bereid wel te nemen voor een veilige energietransitie? In de NIPV-podcastreeks ‘Innovatie’ gaan lector Energie- en transportveiligheid, Nils Rosmuller, en hoogleraar Besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit, Ira Helsloot, in gesprek over spanningen rondom veiligheid, innovatie en bestuurlijke verantwoordelijkheid binnen de energietransitie. Hoeveel risico is acceptabel? Kun je daar als samenleving een ‘risicobudget’ voor afspreken? En hoe zorgen we dat regels innovatie niet blokkeren, en tegelijkertijd innovaties niet leiden tot onveilige situaties?
Ira en Nils kennen elkaar al ruim 25 jaar vanuit hun werkzaamheden in het veiligheidsdomein maar dat niet wil zeggen dat ze het altijd eens met elkaar zijn.
In deze podcast bespreken Ira en Nils onder andere de volgende onderwerpen:
💡 De footprint van innovatieve technologieën. Ira noemt Tesla als voorbeeld van een innovatieve stap richting duurzaamheid, en de verbetering ten opzichte van de huidige fossiele auto’s. Maar hoe breed kijken we eigenlijk als we nieuwe technologieën op gebied van veiligheid vergelijken met bestaande?
💡 Wat is de rol van de veiligheidsadviseur binnen de veiligheidsregio in relatie tot de nieuwe technologieën binnen de energietransitie? Zijn die nog voldoende verbonden met het bestuur om integraal mee te denken? Of hebben zijn ze te veel op afstand gezet?
💡 En hoe moet je incidentbestrijding waarderen in het licht van veiligheidsmaatregelen en proportionaliteit?
Beluister de volledige podcast hier.