Kantelpunten perronveiligheid

In opdracht van het ministerie van I&W, ProRail en NS heeft een consortium van Arane en Crisislab een onderzoek uitgevoerd naar perronveiligheidsincidenten.

Het onderzoek is een vervolg van een tweetal andere onderzoeken van Arane respectievelijk Crisislab:

  • In 2019 heeft Arane Adviseurs in verkeer en vervoer in opdracht van ProRail een ‘risicomodel 2.0’ ontwikkeld om de drukte te voorspellen die op perrons kan ontstaan. De grootste waarde van het model zit in het kunnen rangschikken van verschillende scenario’s om perrons onderling te classificeren in termen van drukte. Daarmee kan het gebruikt worden als een hulpmiddel om de investeringen die gericht zijn op het beheersen van de mogelijke gevolgen van die drukte te prioriteren.
  • In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Crisislab in 2020 een review van het risicomodel 2.0 uitgevoerd. Wij stelden dat de aanname in het model dat een lineaire toename van het aantal reizigers in de gevarenzone leidt tot een grotere kans op het voordoen van incidenten ter discussie. Wij concludeerden dat het op basis van de beschikbare kennis niet mogelijk was om te berekenen wat het maximale aantal personen op een perron mag zijn voordat het incidenttype ‘val van het perron in de spoorbak’ met een bepaalde kans optreedt. Los van de daarvoor benodigde ontbrekende data spelen daarbij ook moeilijk voorspelbare gedragsaspecten van reizigers daarin mee.

 

Het doel van het onderzoek van het consortium  Arane en Crisislab was om te komen tot onderbouwde indicatoren (in ieder geval zo onderbouwd als mogelijk) die aangeven of en wanneer een toename in drukte leidt tot een ‘exponentieel’ oplopend risico op perronveiligheidsincidenten omdat reizigersgedrag en loopstroomprocessen fundamenteel veranderen. Dit worden kantelpunten perronveiligheid genoemd.

De rapportage kunt u hier downloaden.