Proportioneel veiligheidsbeleid voor sluizen
In het voorjaar van 2022 heeft Crisislab in opdracht van diverse provinciale en gemeentelijke brugbeheerders een onderzoek uitgevoerd naar de feitelijke (on)veiligheid van beweegbare bruggen en in dat licht advies gegeven over de proportionaliteit van huidige en toekomstige veiligheidsmaatregelen. In ons onderzoeksrapport Nog meer investeren, een brug te ver? hebben we het individueel overlijdensrisico (IR) berekend voor een gemiddelde wegverkeersdeelnemer en deze afgezet tegen de reguliere veiligheidsnorm in gangbaar Nederlands veiligheidsbeleid.
De provincie Noord-Holland heeft Crisislab naar aanleiding van dit eerdere onderzoek gevraagd om eenzelfde methode toe te passen om sluisbeheerders advies te geven over proportioneel veiligheidsbeleid voor sluizen in Nederland.
In ons onderzoeksrapport De sluizen open voor nieuwe investeringen? hebben we daarom het IR berekend voor een gemiddelde vaarverkeersdeelnemer (uitgesplitst naar beroeps- en pleziervaartuigen) en deze afgezet tegen de hierboven genoemde veiligheidsnorm.
We concluderen dat het IR voor pleziervaart ruim voldoet aan de norm. Voor beroepsvaart geldt dat het IR niet voldoet aan de norm. Tegelijkertijd stellen we vast dat uit de incidenthistorie blijkt dat incidenten in of bij sluizen lang niet altijd overduidelijk aan de sluis te wijten zijn, maar meer aan de risico’s van beroepsvaart (zoals het knappen van trossen). De sluisbeheerder is maar één van de verantwoordelijke partijen voor de veiligheid van sluizen, waardoor veiligheidsmaatregelen van sluisbeheerders zich altijd zullen moeten verhouden tot de inspanningen van andere stakeholders in de beroepsvaart.
De rapportage kunt u hier lezen.