Proportioneel veiligheidskader ProRail
ProRail heeft als uitvloeisel van haar missie en visie als kernresultaat benoemd ‘een veilig en betrouwbaar spoor’. De te behalen kernresultaten zijn verder geconcretiseerd in 7 strategische prioriteiten. Eén van die prioriteiten is het opstellen van een integrale lange-termijn-ontwikkelagenda voor het spoor. Een geoperationaliseerde visie op wat ‘goede’ veiligheid op het spoor is, is daartoe noodzakelijk.
Crisislab heeft de afdeling veiligheid ondersteund met het opstellen van een proportioneel veiligheidskader om veiligheidsrisico’s onderbouwd af te kunnen wegen. Zoals altijd moeten verschillende vormen van veiligheid (mede vanwege de discussies met andere (overheids)partijen) immers afgewogen worden met elkaar en met andere belangen die door het spoorvervoer worden gediend. Meer precies helpt het veiligheidskader het managementniveau om op een integrale manier de verschillende ‘soorten’ veiligheid waar ProRail mee van doen heeft, af te wegen zoals arboveiligheid van werkenden aan het spoor, spoorveiligheid van de infrastructuur voor reizigers, verkeersveiligheid van reizigers die overwegen passeren, en de omgevingsveiligheid vanwege ongevallen op het spoor. In het bijzonder zijn in het veiligheidskader begrippen als ‘ALARP’ en ‘standstill’ meetbaar gedefinieerd.
Een concept van het veiligheidskader is in de zomer van 2023 vastgesteld door de directie van ProRail (de ExCo) met als opdracht om het kader op de werking in de praktijk te beproeven op twee actuele casus, namelijk het botsrisico op (emplacementen met) seinen met doorschietlengtetekorten en het ontsporingsrisico als gevolg van afschuiving van de baan of baaninstabiliteit. De uitkomst van deze succesvolle beproeving heeft in het tweede kwartaal van 2024 geleid tot de beslissing door de ExCo om het veiligheidskader Wanneer is het veilig genoeg? definitief vast te stellen.
ProRail kan dit veiligheidskader ook gebruiken in discussies met andere (overheids)partijen in het kader van vergunningverlening of toezicht.