The Contribution of Social Media In Crisis management (COSMIC)

As part of its Seventh Framework Programme (FP7) Crisislab, together with 6 partners, has been granted a subsidy from the European Commission (EC) to conduct research on the utilisation of social media in crisis situations. The COSMIC consortium is an international consortium which consists of both research and emergency response partners: Trilateral Research & Consulting (United Kingdom), Hellenic Rescue Team and European Dynamics (Greece), Koç University (Turkey), Public Safety Communication Europe (Belgium) and the Safety Region South-Holland South (the Netherlands).

The project, which ran from 2013-2015, has developed on the one hand through literature studies and case analyses, and on the other hand by workshops with first responders. Thus insight is garnered in (types of) crises, de main actors (including the public), the current and emerging ICTs and those in use for emergency communication during crises. Based upon this knowledge the project has finally resulted in concrete and practical guidelines with tips & tricks for social media use in crises for both public authorities and citizens. To validate and improve upon the guidelines they have been presented to first responders for feedback.

For more information about the COSMIC project and/or the working documents, see: www.cosmic-project.eu

Guidelines social media COSMIC

The insights from the COSMIC working documents provide the basis for the guidelines, which are comprised of two sets of tips and tricks for the effective utilisation of social media during crises. Main themes are the way social media can be utilised to spread or collect information or to activate others. Furthermore, attention is given to the risks of social media, such as unreliable information or the violation of (privacy)rights, and how they can be addressed.

The first set of tips and tricks is primarily focussed on public authorities. It helps them, as well as other companies and organisation, to utilise social media before, during and after crisis situations. The tips vary from adequately embedding social media within the organisation; to spreading information effectively; to methods of information verification; to utilizing citizens as information source for emergency services (citizen journalism).

The second set of tips and tricks addresses citizens: how they can utilise social media primarily during and after crises in order to aid themselves, others, public authorities, emergency services and other organisations. The main focus is how social media can be utilised when searching for or providing aid or information or when mobilising others. Examples are using social media as a tool for victims to share their location or for non-affected citizens to set-up fundraising.

The guidelines as they are now are a first step, which need to be elaborated further and improved upon, partially as social media continue to develop rapidly. Therefore the consortium invites all readers/ end-users to continue developing them and/or provide feedback.

Have a look here for the complete guidelines.

Feedback can be send to: i.helsloot [at] crisislab.nl

Vertaling:

Vanuit de Europese Commissie heeft Crisislab in 2013 tezamen met 6 partners subsidie ontvangen om in het Zevende Kaderprogramma (KP7) onderzoek uit te voeren naar de toepassing van sociale media in crisismanagement. De consortium partners bestonden uit een combinatie van onderzoekers en hulpverleners: Trilateral Research & Consulting (Verenigd Koninkrijk), Hellenic Rescue Team en European Dynamics (Griekenland), Koç University (Turkije), Public Safety Communication Europe (België) en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Nederland).

Het onderzoek dat is uitgevoerd in de periode 2013 – 2015 is enerzijds gebaseerd op verschillende literatuurstudies en analyses van relevante casussen en anderzijds op workshops met hulpverleners. In het onderzoek zijn (typen) crises, de hoofdspelers (inclusief het publiek), de huidige en opkomende communicatie- en informatietechnologieën en hun gebruik voor noodcommunicatie (door burgers) in beeld gebracht. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een concrete, praktisch georiënteerde handreiking met twee sets met Tips & Tricks voor respectievelijk overheden en burgers over het gebruik van sociale media bij crises. Ter validatie en verbetering zijn de guidelines en verschillende bevindingen/ rapporten voorgelegd aan externen: o.a. hulpverleners, voor feedback.

Zie voor meer informatie over het COSMIC project en/of de deelrapporten: www.cosmic-project.eu

Guidelines sociale media COSMIC

De inzichten uit de COSMIC deelrapporten vormen de basis voor de guidelines. Kernthema’s hierin zijn hoe sociale media gebruikt kunnen worden om informatie te verspreiden of te verzamelen of om anderen te activeren. Daarnaast is er aandacht voor de risico’s van sociale media, zoals onbetrouwbare informatie of inbreuken op de privacy, en hoe deze beperkt kunnen worden.

De eerste set met Tips & Tricks is vooral bedoeld voor overheden. Het helpt hen, maar ook andere bedrijven en organisaties, om sociale media te benutten in de voorbereiding op, tijdens en na crisissituaties. De tips variëren van het adequaat inbedden van sociale media gebruik binnen de organisatie, het effectief kunnen verspreiden van informatie, methoden om informatie te kunnen verifiëren tot het inzetten van burgers als informatiebron voor de hulpverleningsdiensten (citizen journalism).

De tweede set met Tips & Tricks is bedoeld voor burgers, hoe zij sociale media kunnen benutten tijdens en na crisissituaties om zichzelf, anderen en overheden, alarmdiensten en andere organisaties te helpen. Centraal staat hoe sociale media gebruikt kunnen worden bij het zoeken naar of bieden van hulp, bij het zoeken naar of verspreiden van informatie of bij het mobiliseren van anderen. Voorbeelden zijn het gebruiken van sociale media als hulpmiddel voor slachtoffers om hun locatie te delen of voor niet betrokken burgers om een geldinzamelingsactie op te zetten.

De huidige guidelines moeten gezien worden als een eerste opzet, die verder aangevuld en ontwikkeld moet worden, mede omdat het veld van sociale media nog volop in ontwikkeling is. Als zodanig nodigt het consortium alle lezers en eindgebruikers van harte uit de guidelines verder te ontwikkelen en/of feedback te leveren.

Klik hier voor de guidelines.

Feedback en aanvullingen kunnen toegezonden worden via: i.helsloot [at] crisislab.nl

 

 

 



Nieuws

  • Kosten-batenanalyses in brandweerzorg
    Op 12-11-2024

    Samen met dr. Ron de Wit, ondercommandant van brandweer Twente, heeft Ira Helsloot een hoofdstuk geschreven in het boek ‘Fire Safety Engineering - Measures, Policies, and Applications’ over de toe...
    Lees meer >>

  • Podcast ter voorbereiding op RES congres
    Op 31-10-2024

    Op 13 november 2024 zal de werkgroep BOVEN een workshop ‘Een veilige energietransitie, hoe dan?’ verzorgen op het RES congres. BOVEN doet dit in de vorm van een talkshow waarin Jop Fackeldey (best...
    Lees meer >>

  • Podcast: Jeugdzorg. Wat bedoel je?
    Op 10-09-2024

    Ira Helsloot was te gast bij de podcast 'Jeugdzorg. Wat bedoel je?' Hij spreekt daarin over de woekerende professionalisering binnen de jeugdzorg. U kunt de podcast hier beluisteren....
    Lees meer >>

  • Twee reflectiedocumenten over de energietransitie
    Op 27-06-2024

    De bestuurlijke werkgroep BOVEN, die door Crisislab wordt ondersteund, heeft twee reflectiedocumenten voor lokaal bestuurders opgesteld m.b.t. de energietransitie. Het decentraal bestuur ervaart he...
    Lees meer >>

  • Regeldruk: over de rol van de overheid, zorgprofessio-nals en beroepsvereniging
    Op 21-06-2024

    Hans Smit, Ira Helsloot en Kees Kramers hebben voor Arts en Auto een opiniestuk geschreven over de administratieve last die alle verantwoordingsregels in de zorg met zich meebrengen. Deze zijn zorgpro...
    Lees meer >>

  • Proportioneel veiligheidskader ProRail
    Op 10-06-2024

    ProRail heeft als uitvloeisel van haar missie en visie als kernresultaat benoemd ‘een veilig en betrouwbaar spoor’. De te behalen kernresultaten zijn verder geconcretiseerd in 7 strategische prior...
    Lees meer >>

  • Aankondiging: conferentie over de energietransitie
    Op 06-06-2024

    Op 27 juni a.s. organiseert het ministerie van EZK een internationale conferentie in de Sociëteit De Witte, Plein 24 Den Haag. Thema is de balans tussen risico’s en maatschappelijk belang van de...
    Lees meer >>

  • Handvat risicomanagement OO voor gemeenten
    Op 04-06-2024

    Het Kenniscentrum Ontplofbare Oorlogsresten ondersteunt gemeenten op verschillende wijzen in de omgang met ontplofbare oorlogsresten (OO). In opdracht van het kenniscentrum OO heeft Crisislab een h...
    Lees meer >>

  • De scheidrechterfunctie van de burgemeester
    Op 29-04-2024

    De burgemeester lijkt in onze waarneming steeds meer een nieuwe scheidsrechtersfunctie op veiligheidsgebied te krijgen. Het lijkt erop dat mede dankzij de regionalisering van vergunningverlening en ve...
    Lees meer >>

  • Proportioneel veiligheidsbeleid beweegbare bruggen
    Op 14-04-2024

    In opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen en de gemeente Rotterdam heeft Crisislab in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de veiligheid van beweegbare bruggen in Nederland....
    Lees meer >>

  • Naar risicogericht toezicht in Amsterdam
    Op 02-02-2024

    In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft Crisislab in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de organisatie van het toezicht op de horeca en evenementen. Meer precies hebben we gekeken hoe het huidige ...
    Lees meer >>

  • Risicobeoordeling UXO Noordzee
    Op 08-12-2023

    De bodem van de Noordzee is van groot belang voor Nederland, zowel voor het leggen van infrastructuur voor de energietransitie als voor zandwinning voor de kustbescherming. In de omgang met Ontplofb...
    Lees meer >>

Vorige Volgende