The Contribution of Social Media In Crisis management (COSMIC)

As part of its Seventh Framework Programme (FP7) Crisislab, together with 6 partners, has been granted a subsidy from the European Commission (EC) to conduct research on the utilisation of social media in crisis situations. The COSMIC consortium is an international consortium which consists of both research and emergency response partners: Trilateral Research & Consulting (United Kingdom), Hellenic Rescue Team and European Dynamics (Greece), Koç University (Turkey), Public Safety Communication Europe (Belgium) and the Safety Region South-Holland South (the Netherlands).

The project, which ran from 2013-2015, has developed on the one hand through literature studies and case analyses, and on the other hand by workshops with first responders. Thus insight is garnered in (types of) crises, de main actors (including the public), the current and emerging ICTs and those in use for emergency communication during crises. Based upon this knowledge the project has finally resulted in concrete and practical guidelines with tips & tricks for social media use in crises for both public authorities and citizens. To validate and improve upon the guidelines they have been presented to first responders for feedback.

For more information about the COSMIC project and/or the working documents, see: www.cosmic-project.eu

Guidelines social media COSMIC

The insights from the COSMIC working documents provide the basis for the guidelines, which are comprised of two sets of tips and tricks for the effective utilisation of social media during crises. Main themes are the way social media can be utilised to spread or collect information or to activate others. Furthermore, attention is given to the risks of social media, such as unreliable information or the violation of (privacy)rights, and how they can be addressed.

The first set of tips and tricks is primarily focussed on public authorities. It helps them, as well as other companies and organisation, to utilise social media before, during and after crisis situations. The tips vary from adequately embedding social media within the organisation; to spreading information effectively; to methods of information verification; to utilizing citizens as information source for emergency services (citizen journalism).

The second set of tips and tricks addresses citizens: how they can utilise social media primarily during and after crises in order to aid themselves, others, public authorities, emergency services and other organisations. The main focus is how social media can be utilised when searching for or providing aid or information or when mobilising others. Examples are using social media as a tool for victims to share their location or for non-affected citizens to set-up fundraising.

The guidelines as they are now are a first step, which need to be elaborated further and improved upon, partially as social media continue to develop rapidly. Therefore the consortium invites all readers/ end-users to continue developing them and/or provide feedback.

Have a look here for the complete guidelines.

Feedback can be send to: i.helsloot [at] crisislab.nl

Vertaling:

Vanuit de Europese Commissie heeft Crisislab in 2013 tezamen met 6 partners subsidie ontvangen om in het Zevende Kaderprogramma (KP7) onderzoek uit te voeren naar de toepassing van sociale media in crisismanagement. De consortium partners bestonden uit een combinatie van onderzoekers en hulpverleners: Trilateral Research & Consulting (Verenigd Koninkrijk), Hellenic Rescue Team en European Dynamics (Griekenland), Koç University (Turkije), Public Safety Communication Europe (België) en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Nederland).

Het onderzoek dat is uitgevoerd in de periode 2013 – 2015 is enerzijds gebaseerd op verschillende literatuurstudies en analyses van relevante casussen en anderzijds op workshops met hulpverleners. In het onderzoek zijn (typen) crises, de hoofdspelers (inclusief het publiek), de huidige en opkomende communicatie- en informatietechnologieën en hun gebruik voor noodcommunicatie (door burgers) in beeld gebracht. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een concrete, praktisch georiënteerde handreiking met twee sets met Tips & Tricks voor respectievelijk overheden en burgers over het gebruik van sociale media bij crises. Ter validatie en verbetering zijn de guidelines en verschillende bevindingen/ rapporten voorgelegd aan externen: o.a. hulpverleners, voor feedback.

Zie voor meer informatie over het COSMIC project en/of de deelrapporten: www.cosmic-project.eu

Guidelines sociale media COSMIC

De inzichten uit de COSMIC deelrapporten vormen de basis voor de guidelines. Kernthema’s hierin zijn hoe sociale media gebruikt kunnen worden om informatie te verspreiden of te verzamelen of om anderen te activeren. Daarnaast is er aandacht voor de risico’s van sociale media, zoals onbetrouwbare informatie of inbreuken op de privacy, en hoe deze beperkt kunnen worden.

De eerste set met Tips & Tricks is vooral bedoeld voor overheden. Het helpt hen, maar ook andere bedrijven en organisaties, om sociale media te benutten in de voorbereiding op, tijdens en na crisissituaties. De tips variëren van het adequaat inbedden van sociale media gebruik binnen de organisatie, het effectief kunnen verspreiden van informatie, methoden om informatie te kunnen verifiëren tot het inzetten van burgers als informatiebron voor de hulpverleningsdiensten (citizen journalism).

De tweede set met Tips & Tricks is bedoeld voor burgers, hoe zij sociale media kunnen benutten tijdens en na crisissituaties om zichzelf, anderen en overheden, alarmdiensten en andere organisaties te helpen. Centraal staat hoe sociale media gebruikt kunnen worden bij het zoeken naar of bieden van hulp, bij het zoeken naar of verspreiden van informatie of bij het mobiliseren van anderen. Voorbeelden zijn het gebruiken van sociale media als hulpmiddel voor slachtoffers om hun locatie te delen of voor niet betrokken burgers om een geldinzamelingsactie op te zetten.

De huidige guidelines moeten gezien worden als een eerste opzet, die verder aangevuld en ontwikkeld moet worden, mede omdat het veld van sociale media nog volop in ontwikkeling is. Als zodanig nodigt het consortium alle lezers en eindgebruikers van harte uit de guidelines verder te ontwikkelen en/of feedback te leveren.

Klik hier voor de guidelines.

Feedback en aanvullingen kunnen toegezonden worden via: i.helsloot [at] crisislab.nl

 

 

 



Nieuws

  • Hoe kunnen OvD’s brandweer het verschil maken?
    Op 16-09-2021

    Na vijf jaar intensief onderzoek te hebben gedaan naar een andere werkwijze voor OvD's van de brandweer om tijdens repressief optreden het verschil te kunnen maken, zijn op 15 september 2021 de onderz...
    Lees meer >>

  • Bestuurlijke handreiking naar Tweede Kamer
    Op 26-08-2021

    De bestuurlijk handreiking die Crisislab in opdracht van het ministerie van EZK als penvoerder van de bestuurlijke werkgroep Bestuurlijk Omgaan met Veiligheidsrisico’s van de ENergietransitie (BOVEN...
    Lees meer >>

  • Bestuurlijke handreiking omgaan met risico’s energietransitie
    Op 25-06-2021

    De energietransitie is het onvermijdelijke gevolg van het recent gesloten Klimaatakkoord dat bedrijfsleven en overheden de opdracht geeft om de energievoorziening te verduurzamen. De energietransitie ...
    Lees meer >>

  • Eindrapport Commissie Defensie en Veiligheid
    Op 22-06-2021

    De visitatiecommissie Defensie en Veiligheid waar Ira Helsloot lid van was, heeft haar derde en eindrapport ‘Ruimte voor veiligheid’ op 21 juni 2021 aan de minister en de staatssecretaris van Defe...
    Lees meer >>

  • Verzekerde aansprakelijkheid werkt
    Op 21-06-2021

    Ira Helsloot legt in een interview met het verbond van verzekeraars uit waarom verzekerde risicoaansprakelijkheid een verstandig instrument is om redelijke veiligheid te bewerkstelligen.  Het inte...
    Lees meer >>

  • De kosten van voorzorg: de prikpauze van AstraZeneca leidde tot extra doden
    Op 03-05-2021

    In maart 2021 heerste in heel Europa grote maatschappelijke zorg over een mogelijke bijwerking van het AstraZeneca-vaccin. Uit voorzorg laste minister van VWS in ons land een prikpauze van twee weken....
    Lees meer >>

  • Rol adviesraden bij pandemieën
    Op 25-02-2021

    Op 18 februari 2021 vond de werkconferentie Crisisparaatheid: van reactief naar anticiperend advies voor beleid plaats georganiseerd door de Gezondheidsraad, de WRR en de ROB. Ira Helsloot was gevraa...
    Lees meer >>

  • Coronabeleid is riskant en zaait verdeeldheid
    Op 02-01-2021

    In het Financieel Dagblad opinieert HerstelNL waar Ira Helsloot onderdeel van uitmaakt dat het coronabeleid riskant is en verdeeldheid zaait. HerstelNL riep al eerder op om over te gaan op meer risico...
    Lees meer >>

  • Oproep voor een rationeel coronabeleid
    Op 04-12-2020

    Crisislab ondersteunt de oproep van Herstel-NL om over te gaan op meer risico gestuurde coronamaatregelen die zullen leiden tot minder gezondheidsschade en minder economische en maatschappelijke schad...
    Lees meer >>

  • Wanneer elke losse stoeptegel een crisis kan worden
    Op 03-12-2020

    'Wie kijkt naar hoe de laatste jaren crisisbeheersing door de overheid zich heeft ontwikkeld, kan alleen maar constateren dat het steeds lastig lijkt te worden om de feiten leidend te laten zijn', sta...
    Lees meer >>

  • Wat is rol van de raad tijdens de coronacrisis?
    Op 01-12-2020

    In opdracht van de rekenkamercommissie van 's Hertogenbosch heeft Crisislab een onderzoek uitgevoerd naar de rol van de gemeenteraad tijdens een langdurende crisissituatie zoals de coronacrisis. De vr...
    Lees meer >>

  • Actualisatie literatuurstudie Corona
    Op 10-11-2020

    Crisislab heeft haar literatuuronderzoek uit augustus 2020 geactualiseerd met wat er tot medio oktober 2020 bekend was over (de maatregelen van) het coronavirus. Het onderzoek gaat in op de wijze van ...
    Lees meer >>

Vorige Volgende