The Contribution of Social Media In Crisis management (COSMIC)

As part of its Seventh Framework Programme (FP7) Crisislab, together with 6 partners, has been granted a subsidy from the European Commission (EC) to conduct research on the utilisation of social media in crisis situations. The COSMIC consortium is an international consortium which consists of both research and emergency response partners: Trilateral Research & Consulting (United Kingdom), Hellenic Rescue Team and European Dynamics (Greece), Koç University (Turkey), Public Safety Communication Europe (Belgium) and the Safety Region South-Holland South (the Netherlands).

The project, which ran from 2013-2015, has developed on the one hand through literature studies and case analyses, and on the other hand by workshops with first responders. Thus insight is garnered in (types of) crises, de main actors (including the public), the current and emerging ICTs and those in use for emergency communication during crises. Based upon this knowledge the project has finally resulted in concrete and practical guidelines with tips & tricks for social media use in crises for both public authorities and citizens. To validate and improve upon the guidelines they have been presented to first responders for feedback.

For more information about the COSMIC project and/or the working documents, see: www.cosmic-project.eu

Guidelines social media COSMIC

The insights from the COSMIC working documents provide the basis for the guidelines, which are comprised of two sets of tips and tricks for the effective utilisation of social media during crises. Main themes are the way social media can be utilised to spread or collect information or to activate others. Furthermore, attention is given to the risks of social media, such as unreliable information or the violation of (privacy)rights, and how they can be addressed.

The first set of tips and tricks is primarily focussed on public authorities. It helps them, as well as other companies and organisation, to utilise social media before, during and after crisis situations. The tips vary from adequately embedding social media within the organisation; to spreading information effectively; to methods of information verification; to utilizing citizens as information source for emergency services (citizen journalism).

The second set of tips and tricks addresses citizens: how they can utilise social media primarily during and after crises in order to aid themselves, others, public authorities, emergency services and other organisations. The main focus is how social media can be utilised when searching for or providing aid or information or when mobilising others. Examples are using social media as a tool for victims to share their location or for non-affected citizens to set-up fundraising.

The guidelines as they are now are a first step, which need to be elaborated further and improved upon, partially as social media continue to develop rapidly. Therefore the consortium invites all readers/ end-users to continue developing them and/or provide feedback.

Have a look here for the complete guidelines.

Feedback can be send to: i.helsloot [at] crisislab.nl

Vertaling:

Vanuit de Europese Commissie heeft Crisislab in 2013 tezamen met 6 partners subsidie ontvangen om in het Zevende Kaderprogramma (KP7) onderzoek uit te voeren naar de toepassing van sociale media in crisismanagement. De consortium partners bestonden uit een combinatie van onderzoekers en hulpverleners: Trilateral Research & Consulting (Verenigd Koninkrijk), Hellenic Rescue Team en European Dynamics (Griekenland), Koç University (Turkije), Public Safety Communication Europe (België) en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Nederland).

Het onderzoek dat is uitgevoerd in de periode 2013 – 2015 is enerzijds gebaseerd op verschillende literatuurstudies en analyses van relevante casussen en anderzijds op workshops met hulpverleners. In het onderzoek zijn (typen) crises, de hoofdspelers (inclusief het publiek), de huidige en opkomende communicatie- en informatietechnologieën en hun gebruik voor noodcommunicatie (door burgers) in beeld gebracht. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een concrete, praktisch georiënteerde handreiking met twee sets met Tips & Tricks voor respectievelijk overheden en burgers over het gebruik van sociale media bij crises. Ter validatie en verbetering zijn de guidelines en verschillende bevindingen/ rapporten voorgelegd aan externen: o.a. hulpverleners, voor feedback.

Zie voor meer informatie over het COSMIC project en/of de deelrapporten: www.cosmic-project.eu

Guidelines sociale media COSMIC

De inzichten uit de COSMIC deelrapporten vormen de basis voor de guidelines. Kernthema’s hierin zijn hoe sociale media gebruikt kunnen worden om informatie te verspreiden of te verzamelen of om anderen te activeren. Daarnaast is er aandacht voor de risico’s van sociale media, zoals onbetrouwbare informatie of inbreuken op de privacy, en hoe deze beperkt kunnen worden.

De eerste set met Tips & Tricks is vooral bedoeld voor overheden. Het helpt hen, maar ook andere bedrijven en organisaties, om sociale media te benutten in de voorbereiding op, tijdens en na crisissituaties. De tips variëren van het adequaat inbedden van sociale media gebruik binnen de organisatie, het effectief kunnen verspreiden van informatie, methoden om informatie te kunnen verifiëren tot het inzetten van burgers als informatiebron voor de hulpverleningsdiensten (citizen journalism).

De tweede set met Tips & Tricks is bedoeld voor burgers, hoe zij sociale media kunnen benutten tijdens en na crisissituaties om zichzelf, anderen en overheden, alarmdiensten en andere organisaties te helpen. Centraal staat hoe sociale media gebruikt kunnen worden bij het zoeken naar of bieden van hulp, bij het zoeken naar of verspreiden van informatie of bij het mobiliseren van anderen. Voorbeelden zijn het gebruiken van sociale media als hulpmiddel voor slachtoffers om hun locatie te delen of voor niet betrokken burgers om een geldinzamelingsactie op te zetten.

De huidige guidelines moeten gezien worden als een eerste opzet, die verder aangevuld en ontwikkeld moet worden, mede omdat het veld van sociale media nog volop in ontwikkeling is. Als zodanig nodigt het consortium alle lezers en eindgebruikers van harte uit de guidelines verder te ontwikkelen en/of feedback te leveren.

Klik hier voor de guidelines.

Feedback en aanvullingen kunnen toegezonden worden via: i.helsloot [at] crisislab.nl

 

 

 



Nieuws

  • Naar risicogericht toezicht in Amsterdam
    Op 02-02-2024

    In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft Crisislab in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de organisatie van het toezicht op de horeca en evenementen. Meer precies hebben we gekeken hoe het huidige ...
    Lees meer >>

  • Risicobeoordeling UXO Noordzee
    Op 08-12-2023

    De bodem van de Noordzee is van groot belang voor Nederland, zowel voor het leggen van infrastructuur voor de energietransitie als voor zandwinning voor de kustbescherming. In de omgang met Ontplofb...
    Lees meer >>

  • Kennisdocument proportionele omgang Ontplofbare Oorlogsresten
    Op 21-11-2023

    De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft in oktober 2023 nieuw beleid vastgesteld voor de omgang met Ontplofbare Oorlogsresten (OO). De doelstelling van het beleid is zorg te dragen voor een eenduidig...
    Lees meer >>

  • Geen industrie is pas een risico!
    Op 24-10-2023

    Friso de Zeeuw en Ira Helsloot hebben in twee opinie-artikelen in de NRC en de Volkskrant de huidige te eenzijdige focus op de risico’s die industriële activiteiten onvermijdelijk met zich mee bren...
    Lees meer >>

  • Onderzoek brand NOM-woningen Arnhem
    Op 06-10-2023

    In opdracht van woningcorporatie Portaal heeft Crisislab een onderzoek uitgevoerd uit naar de brand in Arnhem die op 18 juni 2023 plaatsvond en waarbij vier woningen geheel zijn uitgebrand nadat in ee...
    Lees meer >>

  • Een instrument om risico’s af te wegen
    Op 19-09-2023

    Elke bestuurder of volksvertegenwoordiger die beslissingen moet nemen over de energietransitie kent het onbevredigende gevoel wel. De energietransitie moet vanwege onder andere het grote risico op kli...
    Lees meer >>

  • Proportioneel veiligheidsbeleid voor sluizen
    Op 17-09-2023

    In het voorjaar van 2022 heeft Crisislab in opdracht van diverse provinciale en gemeentelijke brugbeheerders een onderzoek uitgevoerd naar de feitelijke (on)veiligheid van beweegbare bruggen en in dat...
    Lees meer >>

  • Evaluatie pilot brandveiligheid Nijmegen
    Op 14-09-2023

    In de gemeente Nijmegen worstelen gebouweigenaren (woningbouwcorporatie) en overheidsinstanties (gemeente, brandweer en omgevingsdienst) met de vraag hoe om te gaan met gelijkwaardige oplossingen om m...
    Lees meer >>

  • Stop met ingeblikte agenten
    Op 05-07-2023

    In het tijdschrift Blauw roept Ira Helsloot de politie op om te investeren in gebiedsgebonden politiezorg door het doorbreken van de noodhulpfixatie. U kunt het artikel hier lezen. Al eerder rie...
    Lees meer >>

  • Het begeleiden van handboringen: noodzakelijk of nodeloos?
    Op 27-06-2023

    De huidige praktijk is dat wanneer er gewerkt wordt in gebieden met een verhoogde kans op aanwezigheid van ontplofbare oorlogsresten (in jargon: verdacht gebied), de mogelijke explosieven worden opges...
    Lees meer >>

  • De noodhulpfixatie staat verbindende politie in de weg
    Op 17-05-2023

    Astrid Scholtens en Ira Helsloot roepen in het tijdschrift Burgemeester van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (editie 104) burgemeesters op om de politie te helpen de noodhulpfixatie te doo...
    Lees meer >>

  • Overzicht OO: mist er wat?
    Op 11-05-2023

    Het is voor de overheid altijd van belang om rationeel en proportioneel veiligheidsbeleid na te streven. Veiligheidseuro’s kunnen immers maar een keer worden uitgegeven. Het disproportioneel investe...
    Lees meer >>

Vorige Volgende