Wat zijn acceptabele veiligheidsrisico’s van de Oostbrug Amsterdam?

De gemeente Amsterdam denkt momenteel na over nieuwe oeververbindingen specifiek voor voetgangers en fietsers over het IJ die Amsterdam Noord en Centrum beter moeten verbinden.

Het meest ver is de gemeente met het ontwerp voor de Oostbrug. Deze bestaat grof gezegd uit drie delen: een beweegbaar brugdeel (val) over een vaargeul, een tussendeel dat het IJ grotendeels overspant en nog een beweegbaar brugdeel (val) over een vaargeul.

Het brugontwerp brengt enkele bijzondere veiligheidsrisco’s met zich mee. In opdracht van het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam adviseert Crisislab over enkele aspecten. Zo is de vraag of het wereldwijd unieke brugontwerp bijzondere eisen stelt aan het openingsregime van de beweegbare brugdelen: kunnen de twee brugvallen gelijktijdig open kunnen staan (bediend kunnen worden) zonder onacceptabele veiligheidsrisico’s? En zo ja: aan welke voorwaarden moet dan worden voldaan? Ook is de vraag of de nabijheid van een chemische fabriek nog extra risico’s betekent.